Leerlingen blijven problematisch (lang) afwezig
NEETs en hikikomori. Kan jij nog volgen?
Wie van jullie is er
toevallig bekend met het begrip 'NEET'?
Het staat voor
jongvolwassenen (tussen de 17 en 25 jaar oud) die 'Not in Education,
Employment, or Training' zijn. Het begrip bevat zowel jongeren die niet willig
of gemotiveerd zijn, maar ook zij die simpelweg nergens worden aangenomen of
thuis de rol als primaire verzorger opnemen en dus al hun tijd in hun
huishoudelijke taken (moeten) steken.
Over de laatste
decennia heen is het een wereldwijd fenomeen geworden, met misschien in Japan
wel de ergste van zijn soort met de hikikomori, oftewel jongvolwassenen die hun
kamer niet verlaten. Natuurlijk, zoals je wel kan verwachten, is het aantal
NEETs alleen maar gestegen tijdens de pandemie.[1]
Dat klinkt alleen maar
negatief en zorgwekkend, neem ik aan. Maar wat als ik je kan vertellen dat dit
getal weer stilaan is gedaald na afloop van de pandemie? Onverwachts, maar goed
nieuws.
Zorgwekkende stand van zaken
Het tegengestelde is
er helaas gebeurd met leerlingen die nog wel naar school gaan (ingeschreven
zijn), maar niet naar school gaan (onwettelijk afwezig zijn). Dat aantal is
enkel gestegen na de pandemie, namelijk van 1,4% tot 3,8%.
Misschien lijkt dat
maar een klein aantal, die 3,8% - want objectief gezegd, dat is ook maar een
klein getal - maar als je je realiseert dat er achter dat percentage zo'n
17.364 leerlingen schuilen, is het niet zo makkelijk om te zeggen dat het maar
over een 'klein aantal' gaat. Dat zijn meer dan zeventienduizend mensen, met ongetwijfeld allemaal
verschillende redenen om afwezig te zijn, in allerlei onderwijsvormen.
Oorzaak en oplossing?
Mijn vraag
is dan: waar kunnen we dit aan terugkoppelen? De gevolgen van de pandemie?
(mentale) Gezondheidsproblemen? Het moeilijk aanpassen aan de onderwijshervormingen?
De verdeling van de afwezige leerlingen op vlak van onderwijsvorm of geslacht geeft niet meteen een duidelijk antwoord weer op die vragen. Wat mij wel hard opvalt, is dat ongeveer de helft (42,3%) van deeltijdse leerlingen problematisch afwezig waren tijdens het voorbije academiejaar. Dat is het hoogste percentage dat uit het artikel komt. Ook in het buitengewoon onderwijs en in OKAN waren meer dan 10% van de leerlingen problematisch afwezig: net zij die de meeste ondersteuning kunnen gebruiken. Tussen meisjes of jongens is er geen notabel verschil (ongeveer 2,8% versus 3,3%), dus het lijkt mij eerder een probleem gerelateerd met de onderwijsvormen dan het genderratio.
Jammer, denk
ik dan, maar ook: wat kunnen we eraan doen? En kunnen we de oorzaak/oorzaken
pinpointen? Gaat het om het (opnieuw) motiveren van leerlingen? Of is er meer
gaande dan we kunnen zien?
Waar denk
jij dat we moeten beginnen om het probleem te begrijpen? Of heb je misschien
ideeën? Ik hoor het graag!
Bronvermelding: JDO. (2024, 7 november). Aandeel problematisch afwezige leerlingen in secundair onderwijs blijft hoog. Het Laatste Nieuws. Geraadpleegd op 21 december 2024, van https://www.hln.be/binnenland/aandeel-problematisch-afwezige-leerlingen-in-secundair-onderwijs-blijft-hoog~a16d8933/
[1] Holtermann, C. (2024, 29 november). The many faces of NEETs. The New York Times. Geraadpleegd op 21 december 2024, van https://www.removepaywall.com/search?url=https://www.nytimes.com/2024/11/29/business/gen-z-neet.html?searchResultPosition=3
Dag Joren
BeantwoordenVerwijderenWat een interessant artikel! Het gaat namelijk over onze toekomstige leerlingen. Ik vind het persoonlijk problematisch dat zo veel jongeren zo lang afwezig zijn. Je stelt wel een hele goede vraag: “Waar denk jij dat we moeten beginnen om het probleem te begrijpen?” Wel, ik heb geen idee. Ik denk dat elke leerling zijn persoonlijke reden heeft om afwezig te zijn. Of die redenen allemaal even valide zijn, daar durf ik mij niet over uit te spreken. Ik vraag me ook af of we er collectief iets aan gaan kunnen doen. Zou het niet juist beter zijn om per school te bekijken hoe het komt dat er zoveel leerlingen langdurig afwezig zijn om het zo op kleinere schaal te kunnen aanpakken? Misschien moeten we beginnen met een enquête om te weten te komen wat de redenen zijn dat de studenten afwezig zijn? Het zijn maar hersenspinsels. Ik heb echt geen idee waar te beginnen, maar ik hoop wel dat iemand een oplossing vindt om toch zo veel mogelijk jongeren terug naar school te krijgen.
Groetjes
Eline