De zevende jaren worden ingekort: goede of slechte zaak?
Ongetwijfeld hebben jullie het ook al horen voorbijkomen op het nieuws een tijdje terug: de zevende jaren, oftewel de specialisatiejaren, worden ingekort. Van twee semesters naar één.
Specifieker worden er vijftien van deze jaren ingekort, en eentje, de opleiding apothekersassistent, wordt verlengd tot drie semesters als hogeschoolopleiding. Het zijn dus specifiek de arbeidsmarktgerichte opleidingen die ingekort worden.
Zorgwekkend of zorgeloos?
Nu kan ik langs de ene kant deze keuze toejuichen, aangezien leerlingen die vastberaden een bepaald beroep willen uitoefenen sneller in het veld kunnen gaan werken en omdat de beslissing ook een soort tegengewicht biedt aan het lerarentekort (dat zeker voelbaar is voor praktijkvakken).
Maar natuurlijk betwijfel ik ook of het werkelijk deze leerlingen goed doet om al eerder naar de werkplaats gestuurd te worden, aangezien het specialisatiejaar er is gekomen voor een reden en dus zijn voordelen zou (moeten!) hebben voor de leerlingen, zowel op de arbeidsmarkt als naar het hoger onderwijs toe. Ook voor het tegenwerken van het lerarentekort: is het wel een echte oplossing?
En is deze beslissing er wel degelijk gekomen om het lerarentekort tegen te vechten, of is die er om leerlingen/jongvolwassenen sneller rendabel te maken? Ik kan het niet zeggen.
Wat denken jullie van deze verandering? Is het een goede zaak of eerder niet?
Joren
Bronvermelding: KEA. (2024, 9 november). Vijftien zevende jaren in secundair onderwijs worden ingekort. Het Laatste Nieuws. Geraadpleegd op 21 december 2024, van https://www.hln.be/binnenland/vijftien-zevende-jaren-in-secundair-onderwijs-worden-ingekort~a04aa3e5/
Dag Joren
BeantwoordenVerwijderenDit is inderdaad een interessante zaak. Het is uiteraard belangrijk dat deze leerlingen voldoende klaar zijn om echt in het werkveld te treden dus het is op dat vlak zeker nog open voor debat. Je zegt ook dat de keuze misschien niet in de eerste plaats gemaakt werd om het lerarentekort tegen te gaan, maar naar mijn mening blijft dit nog steeds een goede zaak ook al was het niet meteen de bedoeling. Als het lerarentekort hier werkelijk mee wordt tegengewerkt, hoe klein dan ook, denk ik dat we wel van een goede zaak mogen spreken. :)