Leermoe of eerder schoolmoe?




Jonge schoolverlaters

Hedendaags dreigen jongeren helaas nog steeds om school te verlaten zonder een diploma secundair onderwijs. Om hier iets aan te doen, werd het VOUW-traject in het leven geroepen. Hier zouden jongeren niet hun diploma secundair onderwijs kunnen halen, maar worden ze wel voorbereid op het volwassenenonderwijs en dergelijke alternatieve onderwijsvormen. Zo kunnen ze alsnog een diploma bekomen.

 

Alternatieven

Voor jongeren die het moeilijk hebben om zich thuis te voelen in het secundair onderwijs (wat ik me tevens enkel kan inbeelden) en die zo dus hun diploma niet kunnen behalen, lijkt het traject een prima alternatief. In het artikel werd ook al vermeld hoe jongeren niet eens weten dat het volwassenenonderwijs een optie is voor hen - laat staan dat ze al weten dat ze alternatieven hebben in het algemeen. Zelf kan ik de ervaring niet delen dat het secundair onderwijs niets voor mij was, dus het is onmogelijk voor mij om me voor te stellen hoe deze leerlingen zich voel(d)en. Gelukkig zijn er al enkelen die menen zich geholpen te voelen na het VOUW-traject, wat trouwens staat voor "Volwassenenonderwijs, Ongekwalificeerde Uitstroom, We gaan ervoor".

 

Demotiverende omgeving

Elke poging om jongeren de kans te geven zich hoger te kunnen opleiden en daarbij zichzelf beter te leren kennen, is een goede poging, in mijn mening. Enkel zo kunnen we tonen dat deze jongeren geen buitenbeentjes (hoeven te) zijn en dat we om hen geven/niet hen zomaar opgeven. Want, zoals de titel zegt, zal het vaak gaan om de setting/omgeving waarin ze les krijgen en de organisatie daarvan en werkt een alternatieve vorm van onderwijs gewoon beter. Persoonlijk ben ik er ook van overtuigd dat we hier meer licht op mogen schijnen - ik kan me enkel inbeelden dat jongeren zich al langer niet goed in hun vel voelen, waardoor ze onnodig lang onderpresteren en daardoor negatieve consequenties ervaren die ze anders niet zouden ervaren als ze beter werden begeleid in/naar een alternatieve lesvorm.

 

Vooruitzichten?

Hoewel het VOUW-traject dus nog maar in zijn beginfase zit (elf deelnemers hebben het traject al doorgesparteld, aanpassingen werden doorgevoerd met hoop op een tweede groep deelnemers), klinkt het al veelbelovend. Aangezien het ook maar twee halve dagen in de week zijn die je zal spenderen aan het traject, is dat nog best goed te combineren met dergelijke levensomstandigheden. Ook de prijs (€30) lijkt me goed mee te vallen; ik ben alleszins benieuwd om te horen hoe het traject zal evolueren en of er meer mensen de stap zullen maken naar alternatieve onderwijsvormen zodat er hier minder 'taboe' of onwetendheid rond zou hangen.

 

Ik raad je zeker ook aan om https://vouw.school/ te bezoeken als je meer informatie wil over het traject in kwestie.

 

 

Wat vind jij hiervan? Heb je zelf een gelijkaardige ervaring gehad? Ken jij nog zulke trajecten?

 

Ik hoor het graag!

 

 

Joren

 

 

Bron: Demeulenaere, L. (2024, 15 maart). “Schoolmoe, maar niet leermoe”: Kempense jongeren geven onderwijs een tweede kans met nieuw VOUW-traject. hln.be. Geraadpleegd op 23 mei 2024, van https://www.hln.be/geel/schoolmoe-maar-niet-leermoe-kempense-jongeren-geven-onderwijs-een-tweede-kans-met-nieuw-vouw-traject~a61db6b4/

Reacties