Scholen bevragen eerstejaarsleerlingen. Super!

Je herinnert je vast nog wel de tijd dat het aan jóú was om de overstap te maken van de basisschool naar de middelbare school.



Plotseling zit je op een hele nieuwe school in misschien ook een compleet nieuwe stad, rijd je misschien nu voor het eerst zelfstandig naar school, heb je een nieuwe juf/meester - of eigenlijk mevrouw/meneer - voor ieder (nieuw) vak, maak je kennis met het fenomeen 'studierichtingen', moet je zelf je lokalen gaan zoeken, zie je overal nieuwe mensen... Het kan wel eens voor wat onzekerheid zorgen.

Daarom vind ik het ook enkel logisch dat de scholengroep SADD hun leerlingen bevraagt over die overgang, meer specifiek over hun algemene tevredenheid, de afstemming tussen basis en secundair, het schoolwerk en of ze zich goed/welkom voelen. De antwoorden in kwestie waren over het algemeen vrij tot zeer positief.

Zo weet een school perfect waar ze aan kunnen werken en wat ze al goed doen. Tevens kan ik me inbeelden dat de leerlingen zich zo veel meer 'gezien' voelen. Zelf heb ik zo'n vragenlijst (van wat ik mij toch kan herinneren) nooit ingevuld. Zo lijkt het misschien alsof die overgang evident is, terwijl die eigenlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend is voor iedere leerling.

Leerlingen moeten vanaf hun eerste jaar in het secundair eigenlijk al fatsoenlijk leren hoe ze onder andere kunnen plannen en studeren om complicaties in hun latere jaren te vermijden (ik spreek uit ervaring...). Om dan eindelijk eens het idee 'goede punten = goede studeermethode' uit de wereld te helpen, ben ik alleszins blij dat Leren Leren meer aandacht krijgt, maar denk ik dat vaak terugkerende bevragingen ook kunnen helpen. Door enkel naar de scores van de leerlingen te kijken, weet je eigenlijk niets over de validiteit van hun studeermethode. Zelf was ik altijd de ene die fantastische punten haalde, maar eigenlijk geen klop deed (ik kan je beloven dat zoiets altijd backfiret). Door leerlingen hierover te bevragen, kan je er wel eens voor zorgen dat hun studeermethode tijdig wordt bijgestuurd.

Zo'n frequente algemene bevragingen zouden niet enkel helpen met het bevorderen van het studeerproces van leerlingen, maar ook met hun algemene gemoedstoestand. Leerlingen, jongeren dus, zijn heel gevoelig voor het beginnen opkroppen/internaliseren van hun gedachten en gevoelens. Als scholen zich meer openstellen voor de dialoog over leerlingen en hun toestand, kunnen we hier al meer aan werken en krijgen leerlingen meer het gevoel dat ze 'ertoe doen'. Tevens kunnen we ze ook vragen waar ze meer nood aan hebben tijdens lessen (meer visuele/verbale ondersteuning, werktijd, inzicht waarom iets nuttig is,...) en wat al goed gaat (duidelijke uitleg, voorbeelden, tempo...). Leerlingen kunnen dan gehoord worden door de leerkracht die dan op zijn/haar beurt kan bijwerken waar mogelijk/nodig opdat het onderwijs toch al ietsje meer aansluit bij de noden van de leerlingen.

Natuurlijk vraagt zoiets veel inspanning van leerkrachten (en ook leerlingen, eigenlijk), maar zo zijn de individuele noden van de leerlingen toch al duidelijker. Zeg ik dat er magisch meer werktijd moet worden voorzien voor leerlingen ten koste van de geplande lestijd van de leerkracht? Natuurlijk niet, maar zo wordt het wel duidelijk dat die leerling in kwestie misschien beter extra oefeningen naar huis krijgt om aan te werken. Het is slechts een voorbeeldje, maar als ik denk aan mijn eigen ervaringen vanuit die eerste jaren in het middelbaar, had dat toch al veel geholpen. :)

Ben jij voorstander van meer (al dan niet anonieme) bevragingen/dialogen tussen de leerling en de school/leerkracht? Zou jij dit ook fijn hebben gevonden tijdens je schoolcarrière, of toch eerder niet?

Je weet het, ik hoor het graag!


Joren


Bron: De Spiegeleir, Y. (2024, 22 maart). Scholen aan de Durme bevragen eerstejaarsleerlingen: “Zachte overgang van basis naar secundair onderwijs garanderen”. HLN. Geraadpleegd op 31 maart 2024, van https://www.hln.be/lokeren/scholen-aan-de-durme-bevragen-eerstejaarsleerlingen-zachte-overgang-van-basis-naar-secundair-onderwijs-garanderen~abdd238c/

Reacties