De Schrijfwijzen

Gisteren, 6 oktober, heb ik meegedaan aan De Schrijfwijzen in de bibliotheek van Westerlo.

Ik was ongelofelijk nerveus toen ik er aankwam, en dan bleek ik nog eens de laatste van de groep te zijn om te arriveren. Dat was mijn eerste dictee ooit, en ik wist niet wat ik moest verwachten. Al snel begonnen we eraan, en werd het ijs gebroken door een paar mopjes.

De eerste ronde startte: er werd een stukje tekst van 9 zinnen voorgelezen, waarna we het volledig moesten kopiëren, zoals een klassiek dictee. Daarna gingen we al snel over naar ronde twee, wat een heel ander concept was. Het vervolg op de eerste tekst werd voorgelezen, maar in plaats van dat we alles zo foutloos mogelijk moesten overnemen, werd er in elke zin één (moeilijk) woord uitgekozen. Van dat gekozen woord verschenen er dan twee mogelijke schrijfwijzen met elks een letter erachter. Het was aan ons om de juiste versie van het woord te kiezen, en de bijhorende letter te noteren. Na alle 20 woorden, hadden we dus ook 20 letters verzameld. Met deze letters moesten we een zo lang mogelijk woord maken, wat echt niet gemakkelijk was. Uiteindelijk ben ik gekomen op ‘aperitieven’, waarna ik dan panikeerde omdat ik dacht dat het niet lang genoeg was (het telde maar 11 letters).

Na een korte pauze, waarin ik een aantal interessante boeken en cd’s heb bekeken, was het tijd voor de prijsuitreiking. De voorzitter wist ons te vertellen dat niemand een compleet foutloos dictee wist in te leveren (overigens behaalde ik 13/20). Ook vertelde hij ons dat er slechts 3 gepuzzelde woorden werden goedgekeurd, en dat blijkbaar 2 mensen hetzelfde woord hadden gemaakt. Dat bleek over mijn woord te gaan, ‘aperitieven’. Kort daarna werd de top 3 bekendgemaakt, en tegen alle verwachtingen in was het mij gelukt om derde te worden. Ik ontving toen een notitieboekje en een cadeaubon van Standaard boekhandel ter waarde van €20.

Nadat dat achter de rug was, konden we onze antwoordenkaarten gaan ophalen en bespreken met elkaar. Daar heb ik de kans gehad om met een aantal toffe mensen te spreken, en zo heb ik ook kunnen leren van mijn fouten (er waren namelijk een aantal woorden/uitdrukkingen waar ik nog nooit van had gehoord).

Voordien was ik nog nooit in deze bibliotheek geweest, maar nu ik hem eens heb bezocht, vind ik het zeker de moeite waard om nog eens terug te komen. Ook was het dictee helemaal de moeite, en het duurde amper 2 uren: zeker een aanrader dus! Voor de mensen die worstelen met faalangst en dergelijke: wees gerust. Het is enkel ludiek bedoelt, en ook bij het bespreken van de antwoorden wordt er niet moeilijk gedaan over fouten. Ik denk eraan om de volgende keer weer deel te nemen.

Een topervaring!

Joren

 

 

 

 

 

Reacties

  1. Hoi Joren
    Ik heb je berichtje met plezier gelezen! Ik was ook van plan naar het dictee van de Schrijfwijzen te gaan, maar dat is me jammer genoeg niet gelukt. Ik denk wel dat het een bijzondere ervaring is, en volgend jaar wil ik zeker gaan.
    Het moeilijkste vind ik altijd wanneer een woord al geschreven staat, en je moet het (al dan niet) verbeteren. Doordat het al een keer geschreven staat begin je aan jezelf te twijfelen, en maak je soms fouten die je mogelijk niet zou maken als het woord gewoon gedicteerd wordt en je het van de eerste keer zelf moet schrijven.
    Fijn om jouw ervaring te lezen, en de 'goesting' om volgend jaar zelf deel te nemen is alleen maar groter geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Els!

      Ik raad het echt aan om de volgende keer je kans te grijpen. Ik heb het zelf ook onverwacht veel leuker gevonden dan ik oorspronkelijk anticipeerde!

      Het voordeel is inderdaad dat het woord gesproken wordt. In de tweede ronde heb je echter twee mogelijke schrijfwijzen (pun intended) van hetzelfde woord, waarbij je dan de juiste moet nemen. Zelfs al staat het woord in dat geval wel opgeschreven, vind ik dat het nog best prima gaat om de juiste spellingsvorm te vinden.

      Het is een echte ervaring! Ik kijk nu al uit naar de volgende editie. :)


      Met vriendelijke groeten
      Joren

      Verwijderen
  2. Hey Joren

    Ik ben het volledig met je eens wanneer je zegt dat de bibliotheek van Westerlo de moeite waard is. Ik ben er in het verleden enkele malen geweest omdat ik in Westerlo naar school ben gegaan. Aangezien je niet zo ver van mij woont, wilde ik eens vragen of je al eens in de bibliotheek van Laakdal bent geweest? Ik ben er afgelopen weken meermaals geweest om te studeren en aan opdrachten te werken, zeker de moeite om eens te gaan piepen :).

    Als ik je zo hoor praten over het dictee leek het wel een fijne activiteit om aan deel te nemen. Zoals ik tijdens de les al eens heb aangegeven, vind ik dictees een fijne manier om bezig te zijn met Nederlands. Ik wist niet dat dit in de bib van Westerlo georganiseerd werd, een rede meer om nog eens langs te gaan. Ik vind het ook fijn dat je enkele foto's gemaakt hebt en deze met ons deelt, dat heeft een leuke meerwaarde aan je blogbericht!

    Je was dan misschien wel als laatste aangekomen, maar je stond toch maar mooi op een verdiende derde plaats met een leuke prijs. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Youna!

      Ik ben van plan om zeker nog eens een bezoekje te brengen aan de bib van Westerlo, maar die van Laakdal heb ik nog nooit bezocht! Dat zal ik ook zeker eens een keertje moeten doen; erg bedankt voor de tip :)

      Wat tof dat je er ook aan denkt om eens mee te doen, misschien kunnen we zelfs de volgende keer samen gaan als je dat wilt!


      Met vriendelijke groeten (en nog een fijn 2024!)
      Joren

      Verwijderen

Een reactie posten